Pålyssnad på pop


Ibland tänker jag att jag borde utnyttja mina kompetenser bättre och recensera ny musik här på el blogo. Är ju rätt insatt och påläst. Pålyssnad? Så känns bara naturligt för en så generös person som jag att dela med mig av min expertis. Kan börja tipsa om några nya singlar jag gillar.

1. Borders - M.I.A 

Alltså M.I.A går ju liksom från klarhet till klarhet. Älskar att hon fortfarande lyckas överaska. Borders är (som alla andra låtar med M.I.A) superpolitisk, extremt aktuell och fan jävligt viktig! Kolla även video till låten som verkligen talar sitt tydliga språk.

Borders
What’s up with that?
Politics
What’s up with that?
Police shots
What’s up with that?
Identities
What’s up with that?
Your privilege
What’s up with that?
Broke people
What’s up with that?
Boat people
What’s up with that?
The government
What’s up with that?
The new world
What’s up with that?
I’m gonna keep up an order


2. Smaller - Erik Hassle

Tycker Erik Hassle är rätt ojämn. Älskade Standing Where You Left Me som kom för skitlänge sedan. Sedan dess har jag kollat upp han lite då och då i hopp om en ny popdänga. Tog sin tid men nu, äntligen! Lite lame att han sjunger "What doesn't kill you makes you stronger" i refrängen men ändå, bra låt!


3. Hångellåten (feat. Mauro Scocco) - Little Jinder

Har haft så sjukt höga förväntningar på Little Jinders nya singel. Hennes förra singel Sommarnatt är typ den bästa svenska låten jag hört i hela mitt liv. Tycker Hångellåten är helt klart godkänd och bådar gott för skivan. Videon var för övrigt också sjukt cool.


4. Dra åt helvete - Marit Bergman 

Hade nästan glömt bort Marit Bergman. Lyssnade på henne mycket för en sådär tio år sedan. Sen försvann hon. Tror hon flyttade till USA eller nått. Orkar inte googla. Nya låten med det kaxiga namnet känns nostalgisk för mig. Påminner om det där svenskt indiepoppiga soundet hon (och många andra) hade då jag var 19 år och allt fortfarande kändes spännande och musik var soundtrack till själva livet.


5. Too Original (feat Elliphant & Jovi Rockwell) - Major Lazer 

Den här låten är inte jätteny men ändå nog ny för att ni inte hunnit höra den. Trevligt av mig att ha så låga krav på mina bloggläsare... Är lite inne i en sorts reggaeperiod nu. Har lyssnat skitmycket på det coola bandet Swedish Tiger Sound som är ett musikprojekt av en av killarna från Teddybears som är nått åt reggae/ska-hållet. Elliphant är ju också reggae ish liksom Major Lazer så det föll mig direkt i smaken. Tänker att det här är en "partylåt" som även "vanliga människor" borde gilla. Alltså dom som gillar typ David Guetta, Swedish house mafia och sån skit. Jag gillar den enbart för att Elliphant är så förbannat jävlat i sinne cool.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar